۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین کدام کشورها نیروهای مشابه بسیج دارند؟
کد خبر: ۳۵۳۹۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۵ ساعت: ۱۱:۵۲ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت روز بسیج؛

کدام کشورها نیروهای مشابه بسیج دارند؟

در ایران بسیج بعد از انقلاب یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیروهای نظامی – مردمی بوده که به عنوان حلقه ارتباطی بین سپاه پاسداران و مردم عمل می کرده است. در سایر کشورهای جهان نیز نیروهایی که در جایگاه بسیج قرار داشته باشند، وجود دارد.

کدام کشورها نیروهای مشابه بسیج دارند؟

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛نیروهای رسمی نظامی هر حکومتی برای اداره بهتر وضع کشور و استقرار امنیت احتیاج به یک بال مردمی دارند که هم رابطه مناسبی بین حکومت و آحاد ملت ایجاد کند و هم مانع از نفوذ دشمن در قلب مردم گردد.

در کشورهای پیچیده، چند قومیتی، چند مذهبی و به طور کلی متکثر نیاز به چنین نیرویی بیشتر احساس می شود. کشورهایی همانند ایران، عراق، بنگلادش، چین، کره شمالی، ویتنام، هند و... از جمله مهم ترین کشورهایی هستند که از این نیروهای پارامیلیتاری(Paramilitary forces)  یا همان نظامی – مردمی استفاده می کنند.

 

البته نباید از خاطر برد که پارامیلیتاری (Paramilitary)  معادل میلیشیا (Militia)   نیست و با آن فرق دارد. توضیح آنکه، واژه نخست بر گروه های آموزش یافته، واحد و هدفمند نظامی اطلاق می شود که عضو رسمی ارتش یک کشور نیستند اما توسط دولت یا حکومت آن کشور اداره شده و یا به رسمیت شناخته می شوند. همچنین، این قوا در غالب اوقات علیه حکومت شورش نمی کنند. این در حالی است که واژه دوم (میلیشیا) غالبا به گروه های شبه نظامی و آموزش دیده مسلحی اطلاق می شود که لزوما توسط دولت رسمی هدایت نشده و همیشه نیز مطیع آن نیستند و در بسیاری از موارد علیه حکومت داخلی شورش می کنند.

نیروهای شبه نظامی یا پارامیلیتاری در کشورهای مختلفی وجود دارند. کشور خودمان ایران در رتبه هفتم کشورهای دارای نیروهای پارامیلیتاری قرار می گیرد. جدول زیر 10 کشور نخست را در لیست کشورهای دارای نیروهای پارامیلیتاری نشان می دهد (اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید).

رتبه

 

کشور

 

 

تعداد نیروهای شبه نظامی

 

1

 

بنگلادش

 

6.800.000

 

2

 

کره شمالی

 

6.000.000

 

3

 

ویتنام

 

5.040.000

 

4

 

کره جنوبی

 

3.010.000

 

5

 

هندوستان

 

2.527.000

 

6

 

کوبا

 

1.146.000

 

7

 

ایران

 

1.050.000

 

8

 

چین

 

660.000

 

9

 

روسیه

 

555.000

 

10

 

پاکستان

 

500.000

 

 





































در ایران بسیج از بعد از انقلاب یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیروهای نظامی – مردمی بوده که به عنوان حلقه ارتباطی بین سپاه پاسداران و مردم عمل می کرده است. با این حال، در سایر کشورهای جهان هم نیروهایی که در جایگاه بسیج قرار داشته باشند، وجود دارد. شاید روش، فرهنگ، آرمان و دستاورد این نیروهای متفاوت از بسیج باشد اما در چارت و ساختار نظامی و امنیتی، همگی یک جایگاه دارند.

حال بد نیست برخی از مهم ترین نیروهای پارامیلیتاری در جهان را معرفی کنیم.

 

انصار (Ansar Bahini)/ بنگلادش

وظیفه این گروه حفظ امنیت داخلی در بنگلادش است. این گروه یکی از قدیمی ترین گروه های پارامیلیتاری در جهان است و بیشترین تعداد عضو را دارد. از این رو می توان آن را بزرگترین گروه میلیتاری جهان دانست.

فعالیت هنگام بروز بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله، کمک به نیروهای نظامی هنگام وقوع جنگ، شرکت در کارهای خیرخواهانه و کمپین های جمعی و ... از سایر وظایف این گروه است.

پی ای پی (PAP)/ چین

 

نیروهای مسلح پلیس مردمی چین یا همان PAP بزرگترین نیروی مردمی – نظامی در جمهوری خلق چین است. مسئولیت اصلی این گروه حفظ امنیت داخلی، کنترل شورش ها، مبارزه با تروریسم در داخل، واکنش به بلایای طبیعی و کمک به مردم در زمان بحران، اجرای قانون در سطح عمومی و پشتیبانی از نیروی زمینی در زمان وقوع جنگ است.

این نیرو نیز یکی از بزرگترین گروه های پارامیلیتاری در جهان است و حدودا 1.5 میلیون عضو دارد.

تفنگداران آسام ( Assam Rifles)/ هندوستان

تفنگ یا تفنگ‌ داران آسام قدیمی ‌ترین نیروی شبه ‌نظامی ارتش هند است که قدمت آن به سال 1835 و عصر حکومت بریتانیایی راج برمی‌گردد. انجام عملیات های نظامی در ایالت های شمال شرقی و نیز حفظ امنیت در مرز برمه و به خصوص انجام عملیات ضد شورش در مناطق صعب العبور از وظایف این گروه است. همچنین، تامین امنیت داخلی تحت کنترل ارتش، ارائه کمک به غیرنظامیان در مواقع اضطراری و ارائه ارتباطات، کمک های پزشکی و آموزش در مناطق دور افتاده از جمله سایر وظایف این گروه است.

 

این گروه نزدیک به 100 هزار سرباز متخصص دارد و از نزدیک به 50 گردان تشکیل شده است.

الحشد الشعبی/ عراق

بسیج مردمی عراق یا الحشد الشعبی به بخشی از نیروهای مبارز عراق گفته می ‌شود که از سال 2014 با هدف مبارزه علیه داعش سازماندهی شدند. این نیرو از حدود 40 گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های مقاومت شیعه هستند اما بعدها برخی عشایر سنی عراق از استان صلاح‌الدین، استان نینوا و استان انبار و نیز مسیحیان عراقی نیز به آن ملحق شدند.

تعداد نیروهای الحشد الشعبی حدود 300 هزار نفر تخمین زده می‌ شود. مناطق عملیاتی آن‌ ها هم معمولا استان بغداد، استان بابل، استان دیاله، استان صلاح‌الدین، استان انبار و همچنین شهر کرمه در نزدیکی شهر فلوجه است.

دبلیو پی آر جی (WPRG)/ کره شمالی

گارد سرخ کارگران – دهقانان یا همان WPRG مهم ترین نیروی نظامی – مردمی کره شمالی است. این نیرو در 14 ژانویه 1959 توسط کیم ایل سونگ (رهبر سابق کره شمالی) تأسیس شد و از همان ابتدا تحت کنترل کمیسیون امور دولتی و وزارت نیروهای مسلح مردمی درآمد.

برخی می گویند این نیرو حدود 5 میلیون عضو دارد. گارد سرخ کارگران – دهقانان از سه شاخه نظامی، لوجیستیکی و پزشکی تشکیل می شود و به جز کمک به نیروهای امنیتی ارتش کره شمالی، باید درمناطق محروم نیز فعالیت عمرانی و درمانی داشته باشد.

قوات الدفاع الوطنی/ سوریه

 

نیروهای دفاع ملی سوریه (قوات الدفاع الوطنی) بسیج مردمی سوریه است. این نیرو شاخه ‌ای از نیروهای مسلح سوریه است که بعد از آغاز جنگ داخلی در سوریه و هجوم نیروهای تروریستی و داعش به این کشور از بین نیروهای داوطلب مردمی شکل گرفت.

این جبهه در کنار ارتش سوریه و با کمک نیروهای مقاومت توانست به مهم ترین ابزار ارتش سوریه برای کنترل فعالیت های خرابکارانه داعش، جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی تبدیل شود.

کوروکولار (Korucular)/ ترکیه

کوروکولارها نیروهای مرزی همسو با فرماندهی کل ژاندارمری ترکیه هستند که در درگیری های مرزی با برخی گروه های کرد، ازبک و سایر اقوام دخالت می کنند. این گروه شبه نظامی در دهه 80 میلادی شکل گرفت و هدف اعلام شده آنها این بود که به عنوان یک نیروی شبه نظامی محلی در برابر حملات شورشیان حزب کارگران کردستان (PKK) بایستند.

کوروکولار حدود 60 هزار عضو دارد و مهم ترین ابزار ارتش ترکیه برای حفاظت از مرزهای این کشور است.

نیروهای شبه نظامی بولیواری (Bolivarian Militia of Venezuela)/ ونزوئلا

شبه نظامیان بولیواری ونزوئلا، یک شاخه شبه نظامی از نیروهای مسلح ملی بولیواری ونزوئلا است و مقر آن در فورت مونتانا کاراکاس قرار دارد.

این نیرو در سال 2008 توسط هوگو چاوز رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا تاسیس شد. مقامات ارشد این شبه نظامیان مستقیما به رئیس جمهوری در مورد عملکردشان پاسخ می دهند و عملا تکمیل کننده نیروهای مسلح این کشور منطقه آمریکای لاتین هستند.

این نیروها به خصوص بعد از آغاز بحران داخلی و شورش طرفداران گوایدو نقش مهمی در مبارزات و پیروزی نیروهای نیکولاس مادورو داشتند.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان